Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.01.2012 13:16 - Световен и железопътен и автомобилен транспорт
Автор: geografija Категория: Други   
Прочетен: 2458 Коментари: 0 Гласове:
0



 А). Железопътният   транспорт се е зародил в епохата на промишлената революция е  основен вид транспорт през целия XIX и първата половина на XX в. А цялата история на автомобилния транспорт се вмества в рамките на един XX в., в течение на които той преживява, образно казано и своята «древност», «среден», и «нов» век. и «най-новото» време.

Б). Специалистите считат, че железопътния и автомобилен транспорт са намерили определена ниша, в рамките на които те могат да получат нови стимули на развитие. В). Първата железопътна линия Ливърпул – Манчестер в Англия е открита през 1830 г. В същата година е построена и първата жп линия в САЩ, съединяваща градовете Чарлстън и Огъста. През 1833 г. се появява първата железопътна линия във Франция, през 1835 г. – в Германия и Белгия.

Зад тези общосветовни тенденции се скриват същественни географски различия, които отразяват различията между регионалните транспортни системи и се изразяват в показатели на железопътните мрежи, и в показатели за работа на транспорта.

При относителна стабилност на железопътните мрежи в свта, като цяло в едни страни и региони те намаляват, а в други, напротив- растат.

Най-голяма дължина имат жп линиите в САЩ (227 хил. км), Русия (87 хил.), Китай (72 хил.), Индия (63 хил.) и Австралия (54 хил.). Най-висока плътност жп линии (дължина на жп линии на 100 или 1000 кв. км) в Белгия — 100 км/100 кв. Км

По дължина на електрифицирани пътища първо място в заема Русия, а по степен на електрификация — Швейцария, където са електрифицирани почти 100% от всички жп пътища. В редица страни се използват дизеови локомотиви, затова процента електрифицирани пътища е нисък (Япония — 50%, Франция, Испания — 30%, САЩ - 25%).

Ширината на железопътните пътища в различните региони може да бъде различна. В Европа (с изключение на Финландия и прибалтийските републики) тя е 1435 мм. На местата, кудето ства свързването на шътищата с различни колела (обикновенно на крайграничните станции), има специални приспособления, позволяващи да се извършва смяна на различните ширини. В Познан (Полша) има производство на системи с автоматична смяна на ширината, което позволява да се намали продължителността на процеса.

Световният товарооборот по жп линиите за 2005 г. съставлява 8000 млрд т/км. На първите 10 страни се пада 9/10 от този показател. Световният пасажерооборот по железните пътища в началото на XXI в. Устойчиво се държи на ниво 1900 млрд души-км.

Автомобилен транспорт.

Най-пълна представа за автомобилния транспорт, както в целия свят, така и в отделни страни може да даде автомобилния парк, които през XX в. Израстна с много бързи темпове. Преди началото на Първата световна война световния парк е бил около 350 хил. автомобила, преди началото на Втората световна война – 46 млн, 1950 г. – 50 млн, а през 1975 г. – вече 300 млн.

Между отделните, даже водещи страни автомобилния парк е разпределен много неравномерно. Първите шест места заемат развити държави.

По размер на автомобилния парк може да се съди за нивото на автомобилизация. Но все така правилно е да се измерва това ниво с помощта на други показатели.

В Западна Европа на 1000 жители се падат от 300 до 600 автомобила, в САЩ – 675, в Канада – 570, в Япония – 470, в Австралия – 520 и в Нова Зеландия – 630 леки автомобила.

В Русия развитието на автомобилния транспорт значително отстъпва от нивото на страните на Запад. Това се дължи и на птищата, които по качество отстъпват от другите страни.

 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: geografija
Категория: Други
Прочетен: 203250
Постинги: 29
Коментари: 27
Гласове: 8
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930