Б). Специалистите считат, че железопътния и автомобилен транспорт са намерили определена ниша, в рамките на които те могат да получат нови стимули на развитие. В). Първата железопътна линия Ливърпул – Манчестер в Англия е открита през 1830 г. В същата година е построена и първата жп линия в САЩ, съединяваща градовете Чарлстън и Огъста. През 1833 г. се появява първата железопътна линия във Франция, през 1835 г. – в Германия и Белгия.
Зад тези общосветовни тенденции се скриват същественни географски различия, които отразяват различията между регионалните транспортни системи и се изразяват в показатели на железопътните мрежи, и в показатели за работа на транспорта.
При относителна стабилност на железопътните мрежи в свта, като цяло в едни страни и региони те намаляват, а в други, напротив- растат.
Най-голяма дължина имат жп линиите в САЩ (227 хил. км), Русия (87 хил.), Китай (72 хил.), Индия (63 хил.) и Австралия (54 хил.). Най-висока плътност жп линии (дължина на жп линии на 100 или 1000 кв. км) в Белгия — 100 км/100 кв. Км
По дължина на електрифицирани пътища първо място в заема Русия, а по степен на електрификация — Швейцария, където са електрифицирани почти 100% от всички жп пътища. В редица страни се използват дизеови локомотиви, затова процента електрифицирани пътища е нисък (Япония — 50%, Франция, Испания — 30%, САЩ - 25%).
Ширината на железопътните пътища в различните региони може да бъде различна. В Европа (с изключение на Финландия и прибалтийските републики) тя е 1435 мм. На местата, кудето ства свързването на шътищата с различни колела (обикновенно на крайграничните станции), има специални приспособления, позволяващи да се извършва смяна на различните ширини. В Познан (Полша) има производство на системи с автоматична смяна на ширината, което позволява да се намали продължителността на процеса.
Световният товарооборот по жп линиите за 2005 г. съставлява 8000 млрд т/км. На първите 10 страни се пада 9/10 от този показател. Световният пасажерооборот по железните пътища в началото на XXI в. Устойчиво се държи на ниво 1900 млрд души-км.
Автомобилен транспорт.
Най-пълна представа за автомобилния транспорт, както в целия свят, така и в отделни страни може да даде автомобилния парк, които през XX в. Израстна с много бързи темпове. Преди началото на Първата световна война световния парк е бил около 350 хил. автомобила, преди началото на Втората световна война – 46 млн, 1950 г. – 50 млн, а през 1975 г. – вече 300 млн.
Между отделните, даже водещи страни автомобилния парк е разпределен много неравномерно. Първите шест места заемат развити държави.
По размер на автомобилния парк може да се съди за нивото на автомобилизация. Но все така правилно е да се измерва това ниво с помощта на други показатели.
В Западна Европа на 1000 жители се падат от 300 до 600 автомобила, в САЩ – 675, в Канада – 570, в Япония – 470, в Австралия – 520 и в Нова Зеландия – 630 леки автомобила.
В Русия развитието на автомобилния транспорт значително отстъпва от нивото на страните на Запад. Това се дължи и на птищата, които по качество отстъпват от другите страни.
Не-контролируем хаос след теракта в Моск...
Подкупи и небрежност са убили повече хор...