Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.01.2012 11:48 - Уралски федерален окръг
Автор: geografija Категория: Други   
Прочетен: 879 Коментари: 0 Гласове:
0



 А) Особености на ИГП. Уралският федерален окръг се състои от шест субекта на Федерацията. Индустриалният комплекс УФО е един от най- мощните в страната.

УФО заема по площ трето място сред федералните окръзи на Русия след Далечноизточния и Сибирския. Разположен на границата между европейската и азиатска част на Русия.

Главни преимущества: положението на транзитните сухопътни транспортни пътища между европейските и азиатски държави; значителен промишлен и научно-технически потенциал, натрупан през годините на дълго стопанско развитие; разнообразни природни ресурси, по запаси на много от които УФО заема водещи места в Русия. Най-големи недостатъци на иконом-географското положение — отдалеченост на главните икономически центрове на окръга от основни морски пристанища на Русия (по съществуващи железопътни магистрали от Екатеринбург до Санкт-Петербург и Архангелск — около 3000 км, до Владивосток — около 6000 км); сурови природни условия на голяма част от територията на окръга, съществено затрудняващи стопанското развитие; слаба транспортна освоеност на северо-източните части на окръга, където даже административните центро на субектите на РФ Салехард и Ханти-Мантийск са без железопътни връзки. Делът на окръга в брутния регионален продукт (БРП) на страната е два пъти по голям от дела на населението.

Б) Природни ресурси на окръга. Природните условия на Уралския окръг в сравнение с другите части на Русия може да се считат средни.

На големи части от територията на УФО природните условия не са благоприятни за стопанска дейност. Най-добри условия има в равнинните участъци в южната част на окръга (някои райони в Челябинска и Курганск области), но и тук честите засухи препятстват развитието на селското стопанство.

На територията на окръга са разположени около 2/3 от разработените запаси руски нефт — основно в средното Приобе (месторожденията Самотлорско, Приобско, Уст-Балкско и др.). Още повече са разработените запаси от природен газ — преимуществено в долното Приобе и на полуостров Ямал (Уренгойско, Ямбургско, Бованенковско и други месторождения).

Численността на населението на УФО е малка — малко над 12 млн човека. Динамиката на числеността на населението на УФО, като цяло е сходна с общоруската: от началото на 90-те г. на XXв започва съкращение на числеността на населението

Б) Население. Населението на УФО, като цяло се отличава от населението на Русия с по- млада възрастова структура на жителите.

В Свердловска и Челябинска области, а така също на юг в Тюменска област възрастовата структура на населението е близка към средноруските.

В селищната структура на УФО значително (около 4/5) преобладава градското население, защото окръга се явява един от най- урбанизираните в Русия (заедно с Централния и Северо-Западен федерален окръзи). Като цяло за УФО е характерно преобладаването на крупноградско разселване

В) Основни специлизирани отрасли: добив на нефт и газ, черна металургия, цветна металургия, машиностроене, химическа промишленост, горска, дъревообработваща и целулозно-хартиена промишленост. Водещо място в икономиката на окръга днес заема добивната промишленост, която е представена от нефтената, газовата и въгледобива. Добива на нефт в УФО съставлява около 2/3 от общруския обем (68% в 2005 г.). Примерно такава е картината при добива на природен газ. В малки обеми се добиват въглища — 4, 6 млн т в (2005 г.)

Втори по значение отрасъл на промишленостите в УФО е черната металургия. Окръгът дава около 40% от продукцията на отрасъла в страната, а по отделни видове продукция (стоманени тръбъ и др.) над 50%.

Трета по значение е цветната металургия. По производство на много видове цветни метали окръга заема второ-трето място в страната.

Важен отрасъл е машиностроенето, независимо от спада през последните години.

Производството на голяма част от химическата продукция в УФО в сравнение с началото на 90-те г на XXв. Също е съкратено много силно.

Други отрасли в УФО са горската, дървообработващата и целулозно-хартиената, които са представени основно от дърводобив и дървообработка при слабо развитие на производството на хартия (наколко малки фабрики в Свердловска област).

Важно значение за икономиката на УФО има промишлеността за строителни материали.

В УФО сравнително слабо развите са получили отраслите, непосредствено обслужващи населението, хранителна и лека промишлености.

Селското стопанство в УФО е слабо развито, то не осигурява потребността на населението от основни видове хранителни продукти. Основни посевни площи са на зърнените култури в УФО съсредоточени в степните и лесостепни райони — в Курганска област, на юг в Тюменска и Челябинска области. Картофи се отглеждат в крайградските зони на градовете, а така също в лесостепните райони с  благоприятни за картофите природни условия. Аналогична е ситуацията с овощарството.

Сред подотраслите на животновъдството се откроява говедовъдството. Производството на месо в окръга постоянно намалява. На територията на УФО се развиват и някои други подотрасли на селското стопанство — отглежда се слънчоглед (на юг от Челябинска област), овощарство (около градовете Екатеринбург, Челябинск и Магнитогорск), рибарство (течението на Об), лов на дивеч.

Отраслите от социалната инфраструктура, както и селското стопанство, в Уралския окръг са развити сравнително слабо. По много показатели (при разчет на един жител) окръг отстъпва от средноруските значения, които и така са ниски в сравнение с аналогичните цифри в развитите страни в света.

Г) Външни връзки. Най развит инфраструктурен отрасъл в УФО се явява транспорта, които обслужа не само населението (социална инфраструктура), но и други отрасли на стопанството (производственна инфраструктура). Железопътното строителство в югозападната част на окръга започва в края на XIX в., когато се появяват широките железни пътища. В края на XIX в. се появяват железопътни линии, свързващи районите на Урал в меридионално направление, а в магистрали са преобразувани през втората половина на XX в.

За превоз на товари в северните автономни окръзу значителна роля играе речния транспорт. Главни речни пристанища се явяват Нижневартовск, Сургут, Салехард (едновременно и морско) и Лабитнанги.

За превоз на местни стоки и за населението най-голямо значение има автомобилния транспорт. За това ниво на развитие може да се съди по гъстотата на шосетата.

Поради слабата осигуреност с железопътни и автомобилни пътища в северните автономни окръзи за превоз на хора голямо значение има авиационния транспорт.

По външнотърговски оборот (45 585 млн. дол. 2005 г.) УФО заема второ място след Централен окръг. На него се падат около 15% от външнотърговския оборот, при това експорта превъзхожда импорта 10 пъти (за Русия — 4 пъти).

Значителен външнотърговски оборот притежават Свердловска и Челябинска области. Експорат се продукти на черната и цветна металургия. Курганска област е слабо въвлечена във външната търговия, тъй като в този регион отсъстват големи експортни производства и малък брой население.

В Уралският федерален окръг е съсредоточена значителна част от предприятията от  индустрията, която замърсява околната среда в особенно големи размери. Това са обекти на добивната промишленост, електроенергетиката, черната и цветна металургия, машиностроенето, горско-химическия комплекс. Уралският район заема първо място в страната по обем изхвърлени в атмосферата замърсяващи вещества от стационарни източници, като се падат над 20% от общия обем такива вещества. Неблагополучната екологическа обстановка в Уралския регион създава тежки условия за живот на населението, повишава се заболеваемостта.

 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: geografija
Категория: Други
Прочетен: 203258
Постинги: 29
Коментари: 27
Гласове: 8
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930